Sunday 21 December 2014

Memasang Jubin

Memasang jubin sebenarnya bukanlah kerja yang rumit, cuma ketelitian amat perlu untuk mempastikan hasilnya kemas dan nampak profesional. Aku belajar memasang jubin ni berdasarkan pemerhatian dan perbualan dengan teman-teman dan saudara yang kebetulan pernah berkecimpung dalam bidang pemasangan tiles ni.

Mula-mula agak risau juga memandangkan aku tak ada pengalaman dalam memasang jubin selain kos yang aku fikir mungkin agak besar. Maklumlah jubin ni kalau pecah tak boleh sambung, lainlah kalau kerja kayu, silap boleh sambung balik walaupun tak berapa cantik.

Dipendekkan cerita aku mula mencari jubin dikedai perkakasan yang dekat dengan taman perumahan aku tinggal. Alah, cari yang reject je, sebab baru nak belajar. Projek pertama aku adalah upgrade perch aku daripada simen render kepada jubin. Rupanya jubin ni kalau yang reject murah je. Kalau macam yang aku beli 1" x 1" baru RM1.00. Bolehlah.

Aku mula memikirkan corak yang aku nak buat pada jubin yang bakal aku pasang. Kalau nak yang sama warna memang senang, tapi kita yang buat sendiri, buat la yang canggih sikit. Entah macam mana, satu hujung minggu tu aku pergi ke Giant Putra Height, dan terlihat satu corak yang menarik perhatian aku. Apa lagi, mula la aku berkarya untuk aku gunakan corak tersebut kat porch rumah aku.


Nak pasang tiles ni, yang paling penting adalah level dan centre. jadi mulakan pasang tiles pada titik paling tengah pada rekaan kita. Tarik dua benang dari empat penjuru dan dapatkan titik tengah projek kita. Dari situlah kita mulakan untuk memasang tiles. Tiles pertama yang dipasang ini cukup penting. Kena betul-betul level, kalau senget nanti tiles yang berikutnya akan ikut senget seperti tiles yang pertama. Ini dia punya tricky la. Jangan risau, beli timbang air, dan ia boleh digunakan sebagai panduan sama ada tiles yang kita pasang tu level ke tidak.

Lepas tu tiles yang lain akan ikut je tiles yang pertama tadi. Pastikan semua tiles yang dipotong adala yang dibahagian tepi sekali sebab biasanya dinding rumah pasti akan ada yang lari ukurannya. Jadi semua kecacatan akan dapat kita hilangkan sebab ianya di bahagian tepi.

Untuk membancuh simen pulak, dulu aku pun tak tau. Tapi sebenanya senang je, beli simen biasa dan simen gam. Masukkan air dalam bekas pastu taburkan simen tadi berselang-seli hingga simen melebihi paras air. Biarkan seketika untuk pastikan air meresap pada semua simen yang di atas. Bile dah meresap, bolehlah kita mulakan proses memasang tiles. harga simen pun tak de la mahal sangat. Simen biasa harganya dalam RM18/beg 50kg, manakala simen gam RM15/beg 25kg.

Jadi kos untuk naik taraf porch aku ni lebih kurang RM500.00 je. Murahkan? Kalau upah kat budak Indonesia mau kena dua atau tiga kali ganda ni. Untuk yang berani, boleh la cuba.

1 comment:

  1. Saya ada produk baru, buatan Malaysia untuk membantu pemasan jubin membuat kerja yang cantik. Produk ini di beri percuma kerana masih dalam tahap percubaan. Untuk mendapatkan secara percuma sila email ke modernkinetics@gmail.com. Sehingga 30-06-16 atau sementara stock masih ada.

    ReplyDelete